Bij gebrek aan een gezondheidscultuur

Hoe gezond bent u?

gezondheidstest

Lees de uitleg bij alle punten en duid aan bij welke groep u hoort.

1. Mensen die volledig gezond zijn

• Mensen die volledig gezond zijn, zijn ontzettend fit.

• Ze hebben enorm veel levenskracht. Ze kunnen wel eens een slechter dagje hebben, maar over het algemeen werken ze enthousiast, onvermoeibaar en met een grote dosis energie hun dagelijkse taken af.

• Ze zijn alert en kunnen zich altijd goed concentreren, ook gedurende langere periodes.

• Ze gaan heel goed om met zware en moeilijke situaties. Ze houden van uitdagingen.

• Ze hebben veel vertrouwen in de toekomst. Ze zijn optimistisch. Ze gaan opgewekt en met een goed humeur door het leven.

• Ze houden van het leven. Ze vinden heel veel vreugde in het bestaan op zich.

• Ze hebben een uitstekende invloed op de mensen in hun omgeving.

• Volledig gezonde mensen hebben geen lichamelijke klachten. Ze maken zich geen zorgen om hun gezondheid.

2. Mensen die volledig gezond lijken

• Deze mensen hebben nog geen klachten, maar leven al niet meer zo hartstochtelijke als vroeger.

• Ze zijn al niet meer zo enthousiast en ervaren niet meer zo veel levensvreugde als vroeger.

• Ze kunnen al niet meer zo goed om met moeilijke situaties en houden niet meer zo van uitdagingen.

• Ze zijn nog fit, maar niet meer zo fit als vroeger.

• Ze hebben slechts af en toe lichamelijke klachten (zoals een verkoudheid) en die zijn dan van voorbijgaande aard.

3. Mensen die nog gezond kunnen worden genoemd, met enkele (al dan niet grote) problemen

Enkele voorbeelden van vaak voorkomende klachten:

• Minder energie, snel moe worden, meer behoefte aan slaap.

• Voorbijgaande of voortdurende neerslachtigheid. Verstrooidheid, concentratieproblemen.

• Zenuwachtigheid, prikkelbaarheid, stemmingsstoornissen.

• Slaapproblemen, slechte dromen, het gevoel dat men "niet uitgerust raakt".

• Verhoogde gevoeligheid voor moeilijke situaties. Gevoeligheid voor stress.

• Cosmetische problemen: haaruitval, breekbaar haar, breekbare nagels, te vette huid, puistjes, te droge huid,...

• Verslaving aan zoetigheden, neiging om te snoepen, gewichtsproblemen.

• Kleine en grotere problemen met de spijsvertering.

• Zwangerschapsklachten, gynaecologische ongemakken, vruchtbaarheidsproblemen.

• Enzovoort.

4. Mensen in een toestand die lijkt op een ziekte

Er zijn mensen die al te horen kregen dat ze ziek zijn (bijvoorbeeld: hoge bloeddruk, allergie, suikerziekte, gewrichtsontsteking,...) en die ook al verschillende soorten medicatie kregen voorgeschreven, maar die hier toch niet in willen berusten en een andere mogelijke oplossing zoeken.

Het is zeer goed mogelijk dat zij gelijk hebben en dat zij toch niet aan een ziekte lijden. Hoe kan dat?

Dat kan omdat de medische wetenschap geen onderscheid maakt tussen een echte ziekte en een toestand die lijkt op een ziekte. Nochtans is zo’n toestand die lijkt op een ziekte geen echte ziekte. Die toestanden behandelen met medicijnen mag dan ook niet, sterker nog: het moet verboden worden. (Belangrijk om weten: de toestanden die lijken op ziektes kunnen het uiterlijk van bijna eender welke ziekte aannemen.)

5. Zieke mensen die beter willen worden en daar dan ook aan werken

Mensen bij wie duidelijk werd vastgesteld dat ze werkelijk aan een ziekte lijden, maar die naast de officiële medische behandeling streven naar verdere mogelijkheden om hun toestand te verbeteren.

6. Zieke mensen die niet willen veranderen

Er zijn mensen die aan een ziekte lijden en die weigeren om naast de officiële medische methodes ook andere mogelijkheden uit te testen om hun toestand te verbeteren.

Zij volgen enkel hun dokter, ongeacht het resultaat.