Wat is het belang van collageen voor uw huid?

Wat is het belang van collageen voor uw huid?
7 oktober 2019 lenkeisupport

“De frisheid van onze huid en haar vermogen om de beproevingen van het leven te doorstaan, is te danken aan het collageen dat er het fundamentele raamwerk van vormt

Als er in onze huid minder collageen aanwezig is dan noodzakelijk of als het niet lukt om het collageen continue te vernieuwen, dan zal onze huid snel verslappen en zullen we last krijgen van cellulitis en rimpels.”

Dr. Gábor Lenkei

 

Cellulitis, slappe huid en rimpels

De frisheid van onze huid en haar vermogen om de beproevingen van het leven te doorstaan, is te danken aan het collageen* dat er het fundamentele raamwerk van vormt.

Als er in onze huid minder collageen aanwezig is dan noodzakelijk of als het niet lukt om het collageen continue te vernieuwen, dan zal onze huid snel verslappen en zullen we last krijgen van cellulitis en rimpels.

Collageen: Collageen is een heel bijzondere en belangrijke eiwitsoort. Het is één van de belangrijkste hoeders van onze schoonheid, jeugdigheid, soepelheid en van onze algemene gezondheid. Als er niet voldoende collageen van uitstekende kwaliteit voorhanden is, zal ons lichaam veel sneller verouderen

Hydratatie van uw huid

Het vochtgehalte – of, met een trendy woord: de hydratatie- van ons lichaam is grotendeels afhankelijk van de hoeveelheid en de kwaliteit van het aanwezige collageen

Deze wonderbaarlijke eiwitsoort bindt immers water aan zich.

Het houdt het water als het ware vast.

Zo gebeurt dat ook met het collageen in de huid.

Hoe meer collageen aanwezig en hoe beter de kwaliteit ervan, hoe meer het water kan vasthouden.

Een goed gehydrateerd lichaam blijft langer soepel en jong.

Bij baby’s en kleine kinderen is het collageen nog fris en nieuw.

Daardoor is er aan hun collageen ook een grote hoeveelheid vocht gebonden.

Dat maakt hun huid zo soepel en strak.

De huid van baby’s en kleine kinderen is op natuurlijk wijze gehydrateerd.

Fijn, zacht, soepel en mooi.

Het is op natuurlijke wijze gehydrateerd.

De huid van baby’s en peuters is nog zo elastisch en strak omdat het veel water bevat dat door fris, jong collageen gebonden wordt.

Het is op natuurlijke wijze gehydrateerd

Voortdurende
afbraak en opbouw

Helaas leren we op school niet welke intensieve transformaties plaatsvinden in het menselijk lichaam.

Die transformaties gebeuren elke dag.

Non stop, 24 uur per dag.

Het menselijk lichaam is voortdurend aan het werk om zijn eigen stoffen opnieuw en opnieuw af te breken en ze dan weer opnieuw en opnieuw op te bouwen.

Ons lichaam is voortdurend aan het werk om tijdens deze afbraak en wederopbouw zoveel mogelijk bouwstenen te verversen.

Ter vergelijking:
het is alsof een ijverige bouwvakker voortdurend aan het werk zou zijn om van ons reeds gebouwde huis alle bakstenen te vervangen.

De ene dag doet hij een paar bakstenen en dan de volgende dag weer een paar andere.

Op ongeveer een jaar tijd zou hij klaar zijn en zou hij alle oude bakstenen van ons huis hebben vervangen door nieuwe.

Zo zouden we in feite in een huis wonen dat voortdurend wordt vernieuwd en dat na ongeveer een jaar tijd helemaal is vervangen.

Collageen elke 3 weken vervangen

Sommige eiwitsoorten hebben een zodanig korte levensduur dat ze in een levend lichaam de volgende dag zelfs niet halen.

Deze eiwitsoorten moeten om onze gezonde levensfuncties te behouden elke dag opnieuw worden ‘geproduceerd’.

Andere eiwitsoorten, waaronder ook collageen, kunnen gedurende een relatief langere periode in gebruik blijven zonder dat ze opnieuw moeten worden opgebouwd.

Deze ‘relatief langere periode’ is volgens de medische literatuur echter ook maar een paar weken.

Collageen blijft dus slechts enkele weken lang in echt bruikbare staat.

Geen jaren, geen maanden!

Na een paar weken moet het opnieuw worden opgebouwd en aangevuld.

Anders zal het niet meer de kracht en stevigheid bieden die we nodig hebben.

Ons lichaam heeft dus hulp nodig!

Verse bouwstenen

Als we willen dat ons lichaam voortdurend de bakstenen kan vervangen, moeten we het daarvoor uiteraard voldoende verse bouwstenen geven.

Als we dat niet doen, zal ons lichaam gedwongen zijn om opnieuw en opnieuw gebruik te maken van verouderde stenen die aan vervanging toe zijn.

Tussen haakjes: dit intensief proces van afbraak-wederopbouw-verversing vereist bijzonder veel vitaminen.

We kunnen ons lichaam voldoende verse bouwstenen geven, maar dat zal niet veel uithalen als we het daarbij niet voldoende gereedschap geven voor de wederopbouw.

De onmisbare werktuigen zijn vitaminen, mineralen en spoorelementen.

Deze kennis is de sleutel tot de droom die zo velen onder ons koesteren: een lichaam dat zo lang mogelijk jong, fit en fris blijft.

Vitamine C

Ik wil u niet belasten met een ingewikkelde chemische uiteenzetting.

Wat u wel moet weten, is dat voor de opbouw van de bijzondere structuur van collageen en voor de voortdurende verversing ervan een grote hoeveelheid vitamine C nodig is.

Als we niet aan voldoende vitamine C komen, dan zal de structuur van het collageen niet erg stabiel zijn.

De collageendraden zullen dan niet voldoende sterk en stevig zijn.

En dat zal uiteraard gevolgen hebben voor de toestand van onze botten, tanden, gewrichten, ligamenten, bloedvaten en huid.

En het moge duidelijk zijn dat deze gevolgen niet gunstig zullen zijn.

Een tekort aan vitamine C staat gelijk aan zwak collageen.

De rest kunt uzelf invullen.

30 mg per kilogram lichaamsgewicht

Ik heb al veel geschreven over de trucjes die de farmamaffia heeft uitgehaald om ervoor te zorgen dat mensen tegenwoordig niet voldoende vitaminen nemen.

Ik wil dat u zich hiervan bewust bent en dat u weet wat er zich rondom u afspeelt.

Ik raad u aan om twee van mijn boeken hierover zeker te lezen:

  • Censuur – Wat u niet mag weten over uw gezondheid
  • Verslag ter plaatse over de oorlog tegen vitamine

Vitamine C hebben we natuurlijk niet alleen nodig om collageen op te bouwen en te onderhouden.

Het is een stof die ook voor andere levensprocessen onmisbaar is.

De minimale dagelijkse hoeveelheid vitamine C is ongeveer 30 milligram per kilo lichaamsgewicht

Dus:

  • De minimale dosis vitamine C voor een kind van 10 kilo is 300 mg per dag.
  • De dagelijkse dosis voor een vrouw van 50 kilo is minimaal 50 x 30 = 1.500 mg of 1,5 gram.
  • Voor een persoon van 70 kilo is de minimale dagelijkse dosis meer dan 2 gram.

En dan heb ik het over minimale dosissen!

Gábor Lenkei