Weet u of u een tekort heeft aan Calcium en Magnesium?

Weet u of u een tekort heeft aan Calcium en Magnesium?
11 januari 2016 lenkeisupport

Weet u of u een tekort heeft aan Calcium en Magnesium?

Symptomen van een tekort aan:

Calcium

Magnesium

  • Vertraagde botgroei bij kinderen.
  • Afname van de botdichtheid.
  • Osteoporose.
  • Tandbederf.
  • Een calciumtekort is de belangrijkste oorzaak van tanden die sneller bederven. (Het calciumtekort kan niet worden verholpen met de fluortandpasta’s waarvoor u zoveel reclame ziet.)
  • De spieren worden abnormaal prikkelbaar, wat leidt tot spierkrampen.
  • Verstoorde werking van de spieren, spierzwakte.
  • De zenuwcellen worden overdreven prikkelbaar.
  • Abnormale prikkelbaarheid in het algemeen.
  • Slaapstoornissen.
  • Verzwakte werking van het hart.
  • Hartklachten, problemen met de bloeddruk.
  • Abnormale bloedstolling.
  • Heftigere allergische reacties.
  • Toegenomen vatbaarheid voor ontstekingen.
  • Concentratiestoornissen.
  • De hoeveelheid stresshormoon die vrijkomt, ligt hoger dan wat noodzakelijk en gezond is.
  • Zenuwachtigheid, gespannenheid, angstgevoelens.
  • Slaapproblemen.
  • Spierkrampen, kuitkrampen.
  • Te heftige reflexen.
  • Baarmoederkrampen.
  • Beschadiging van de samentrekkingskracht van de hartspier.
  • Hartritmestoornissen.
  • Kramp in de kransslagader.
  • Toename in het aantal hartspierinfarcten.
  • Zwelling en verkalking van de energieproducerende “deeltjes” (de mitochondriën) van cellen.
  • Een verlaagde energieproductie en een verlaagd energieniveau.
  • Neerslachtigheid, depressie.
  • Onverschilligheid, lethargie.

Krijgen we voldoende Ca en Mg met de voeding?

Ik durf luid en duidelijk te stellen dat de moderne mens via zijn voeding niet voldoende calcium en magnesium binnen krijgt.

En dit tekort kan gevaarlijk zijn voor iedereen die niet zorgt voor een bewuste en toereikende aanvulling.

Als u deze situatie doeltreffend wilt aanpakken, heeft u enige fundamentele kennis nodig.

Gelukkig gaat het hier om eenvoudige dingen die u snel zult begrijpen.

Hierboven heeft u voor calcium en magnesium een overzicht van de symptomen door een tekort aan deze mineralen.

Laten we kijken welke rol calcium en magnesium spelen in ons lichaam.

 

De Rol van Calcium

  • Calcium is belangrijk om een rustige en ongestoorde werking van onze zenuwen te garanderen.
  • Calcium is onontbeerlijk voor een evenwichtige en harmonieuze werking van ons zenuwstelsel.
  • Een toereikende inname van calcium draagt bij tot een rustige slaap.
  • Calcium bevordert de goede werking van het hart en het vatenstelsel.
  • Calcium helpt om de juiste bloeddruk te behouden.
  • Calcium matigt de heftigheid van allergische reacties.
  • Zonder calcium zouden onze spieren gewoon niet werken.
  • Zonder calcium zouden we ons lichaam niet kunnen bewegen.
  • De aanwezigheid van calcium in het lichaam is essentieel voor een normale bloedstolling.
  • We weten dat bij rokers of bij mensen die vaak koffie en alcohol drinken het skelet schade kan oplopen.
  • Calcium zorgt voor een matiging van deze ongunstige effecten. Via de regeling van ons zenuwstelsel heeft calcium ook een gunstig effect op de lichaamsfuncties die “buiten onze wil om” gebeuren. (Bijvoorbeeld: ademhaling, hartslag, bloedsomloop, vertering, darmwerking, vochtafscheiding, regeling van de lichaamstemperatuur en nog vele andere functies)
  • Calcium is onmisbaar voor een voldoende dichtheid van onze botten en tanden, zodat deze stevig genoeg zijn en tegen een stootje kunnen.
  • Calcium maakt het mogelijk dat de zeer precies opgebouwde en kwetsbare interne structuur van onze botten en tanden tot stand komt en overeind blijft.

 

De Rol van Magnesium

  • Ook magnesium is van uitzonderlijk groot belang voor een evenwichtige werking van het zenuwstelsel.
  • Magnesium neemt zenuwachtige spanning weg. Het kan worden gebruikt als natuurlijk kalmeermiddel. (Magnesium heeft niet de bijwerkingen die andere medicijnen, slaapmiddelen en kalmeermiddelen wel hebben. Magnesium veroorzaakt geen gewenning of verslaving en het tast ook de reflexen niet aan. Het heeft alleen maar gunstige effecten.)
  • Dankzij zijn natuurlijke kalmerende werking draagt magnesium bij tot een rustige, verfrissende slaap.
  • Magnesium biedt ondersteuning aan de energie-opwekkingsprocessen in ons lichaam.
  • Magnesium is onmisbaar als we willen dat ons hart gezond blijft en naar behoren blijft werken.
  • Een toereikende hoeveelheid magnesium is absoluut noodzakelijk voor een normale bloeddruk.
  • Net als calcium is ook magnesium bijzonder belangrijk om een gezonde spierwerking te behouden.
  • Magnesium is een van de nuttigste natuurlijke stoffen om de stoelgang te regelen of om als laxeermiddel te gebruiken. Het biedt een snelle en doeltreffende oplossing voor constipatie. (Vroeger bestonden er natuurlijke, onschadelijke laxeermiddelen die van dit natuurlijk effect van magnesium gebruik maakten. Maar die beproefde middelen zijn tegenwoordig helaas “uit de mode” geraakt.)
  • Zwangere vrouwen hebben een grotere behoefte aan magnesium. Magnesium draagt bij tot een normaal verloop van de zwangerschap en de geboorte en tot een gezonde ontwikkeling van de foetus. Een juiste hoeveelheid magnesium kan helpen bij het voorkomen van nodeloze baarmoedercontracties die zouden kunnen leiden tot vroeggeboorte.
  • Net als calcium is magnesium onmisbaar voor de zeer precies opgebouwde en kwetsbare interne structuur van onze botten en tanden.

 

Gezamenlijk effect van Ca en Mg

Het is duidelijk dat calcium en magnesium beide levensbelangrijke voedingsstoffen zijn.

Het zijn mineralen waarvan we elke dag opnieuw een mooie hoeveelheid zouden moeten innemen.

Om met calcium en magnesium een optimaal resultaat te bereiken, moet u weten welk verband er bestaat tussen de twee stoffen.

Belangrijk: of de gunstige effecten van calcium tot stand komen, hangt grotendeels af van de vraag of er op hetzelfde moment ook voldoende magnesium aanwezig is.

En omgekeerd geldt net hetzelfde.

Ook magnesium zal vooral zijn nut bewijzen als er tegelijkertijd voldoende calcium aanwezig is.

Dit betekent niet dat het afzonderlijk innemen van calcium of magnesium geen enkel nut zou hebben.

Maar het betekent wel dat deze stoffen veel meer positieve effecten kunnen teweegbrengen als ze samen worden gebruikt.

En dat is dus een voorbeeld van essentiële informatie die in de calcium- en magnesiumreclame van de farmaceutische industrie niet aan bod komt.

De ervaring leert dat een doeltreffend supplement een 2:1-verhouding van calcium en magnesium bevat.

Dat wil zeggen: voor twee delen calcium één deel magnesium.

Bijvoorbeeld: bij 500 mg calcium voegen we 250 mg magnesium toe.

Nog belangrijk om weten: We moeten per dag minimaal 500 mg calcium en 250 mg magnesium innemen om een waarneembaar gunstig effect te ervaren.

Dr. Gábor Lenkei